UDL 36 Fußgängerbrücke

Art
Infrastruktur
Ort
Linz
Jahr
2017
Status
Fertiggestellt

Der Ent­wurf für die neue Ver­bin­dung des Bestands- und des Neu­baus der Ober­bank Linz über die Kasern­gas­se bezieht Hal­tung zwi­schen zwei sti­lis­ti­schen unter­schied­li­chen Bau­ten und wirkt als kla­res, attrak­ti­ves, städ­te­bau­li­ches Ele­ment der Sky­line von Linz. De Brü­cke ver­mit­telt durch ihre Geo­me­trie zwi­schen den Bau­ten und stellt sich gleich­zei­tig als ein städ­te­bau­li­ches, moder­nes Ele­ment im Gesam­ten­sable dar.

Für das Trag­werk wur­de eine ein­fa­che, effi­zi­en­te und öko­no­mi­sche Lösung gewählt. Ein Fach­werk­trä­ger des­sen sta­ti­sche Höhe und Brei­te in der Mit­te der Brü­cke durch die Geo­me­trie logisch auf­wei­tet. Auf­grund der Eigen­schaf­ten eines Fach­werk­trä­gers als ein­fa­cher Bal­ken zu wir­ken wer­den Zug­kräf­te an den Auf­la­gern ver­mie­den. Die sta­ti­sche Vor­be­ur­tei­lung bewer­tet das Ein­brin­gen von Zug in die Bestands bzw. Neu­bau als äußerst kri­tisch und kos­ten­auf­wen­dig da Ver­an­ke­run­gen gefor­dert wären. Die Grund­geo­me­trie des Trä­gers und somit des Brü­cken­vo­lu­mens ist denk­bar ein­fach. Es ist eine spie­gel­sym­me­tri­sche Extru­si­on eines sich um 45 Grad dre­hen­den Qua­drats. Die Obe­ren wie die Unte­ren ein­fa­chen, pla­na­ren Flä­chen wer­den auf Grund der Logik, die die Geo­me­trie vor­gibt, zum obe­ren Son­nen­schutz und unte­ren Ver­klei­dung. Die seit­li­chen sich auf­wei­ten­den Flä­chen wer­den als Glas­fas­sa­de aus­ge­bil­det. Die resul­tie­ren­de Geo­me­trie löst somit die Fra­ge der Fas­sa­den­auf­tei­lung ele­gant und in geo­me­trisch logi­scher Wei­se. Es bil­det sich eine span­nen­de, voll trans­pa­ren­te Öff­nung für den Nut­zer als auch den Betrachter.

Die Ver­dre­hung der Geo­me­trie erreicht einen städ­te­bau­lich span­nen­den, ele­gan­ten und attrak­ti­ven Bau­kör­per, der sich in Abhän­gig­keit vom Beob­ach­ter­stand­ort ändert und mal weni­ger mal mehr Durch­blick erlaubt. Hori­zon­ta­les Land­mark und ele­gan­te Silhouette.

Part­ner­bü­ro: DKFS Archi­tects, London.

The new bridge bet­ween the his­to­ric head­quar­ter buil­ding of the cli­ent and the new office exten­si­on has to nego­tia­te bet­ween two buil­dings and a con­text very diver­se in style and for­mal refe­rence. The bridge pres­ents its­elf as a clear, attrac­ti­ve and ele­gant urban ele­ment in the sky­line of Linz. The struc­tu­ral sys­tem of the bridge is simp­le and cost effi­ci­ent. It is a trus­sed tube which widens in the cent­re to increase struc­tu­ral effi­ci­en­cy, while trans­fer of ten­si­on forces to the exis­ting buil­dings is miti­ga­ted against as the bridge is a simp­le beam structure.

The base geo­me­try is simp­le: a mir­ror-sym­me­tri­cal extru­si­on of a squa­re which rota­tes by 45 degrees. The resul­ting sur­faces on the top and bot­tom of the geo­me­try form the clad­ding on the under­si­de and the roof pro­tec­ting users from the sun and avo­i­ding unwan­ted solar gain. The late­ral widening sur­faces beco­me glass faca­des. The gra­du­al ope­ning of the late­ral face­des enhan­ces the expe­ri­ence of crossing the actu­al bridge which takes about 2 minu­tes at avera­ge wal­king speed. The user does not sim­ply step out onto the bridge but the sides visual­ly open gra­du­al­ly cumu­la­ting at the midd­le as a exci­ting vie­w­ing plat­form offe­ring gre­at views across the city and the val­ley. The struc­tu­ral­ly logi­cal widening in plan con­tri­bu­tes to the func­tion of the cen­tral sec­tion as a vie­w­ing plat­form which allow the pas­ser-by to stop and enjoy the views while not inter­fe­ring with crossing users which will expe­ri­ence the face­des clo­sing again befo­re they enter the actu­al buil­ding. Assem­bly of the struc­tu­re at the extre­me­ly spa­ti­al­ly cons­trai­ned site has been a con­side­red design para­me­ter from ear­ly on.

The bridge has been con­cei­ved to be deli­ver­ed in three spli­ced sec­tions joi­n­ed on site and lifted with the faca­de instal­led whe­re lif­ting weight per­mits. Actu­al works on site have been redu­ced to a mini­mum by the high degree of pre­fa­bri­ca­ti­on. The spli­ces are desi­gned as bar­ret style joints with an inner cir­cu­lar boss which is bol­ted up. Cor­ro­si­on con­cerns could be over­co­me as the spli­ces are on the insi­de of the enve­lo­pe and remain visi­ble from insi­de as an archi­tec­tu­ral aspect. The user can expe­ri­ence how the struc­tu­re was put tog­e­ther. The opaque clad­ding is a straight­for­ward insu­la­ted sand­wich panel sys­tem fixed to a sub frame. The IGU ele­ments, up to 1 metric ton­ne, are struc­tu­ral­ly bond­ed to mini­mi­ze mul­li­ons and avo­id protrusions.

The struc­tu­re its­elf is a bra­ced steel tube, the sur­face of which con­sists of 16 simi­lar tri­an­gles. The cross-sec­tion is squa­re at mid-span and a squa­re rota­ted through 45 degrees at each end. Inter­me­dia­te sec­tions are 8‑sided. The light­ing design and the actu­al geo­me­try of the gla­zed sec­tion help the bridge to gain ano­ther subt­le qua­li­ty in the dark. The illu­mi­na­ted inter­nal space visi­ble through the tri­an­gu­la­ted faca­de pla­nes seems to be floa­ting empha­sis­ing the cha­rac­ter of the bridge as a hori­zon­tal land­mark with an ele­gant silhouette.

Part­ner: DKFS Archi­tects, London.