Der Entwurf für die neue Verbindung des Bestands- und des Neubaus der Oberbank Linz über die Kaserngasse bezieht Haltung zwischen zwei stilistischen unterschiedlichen Bauten und wirkt als klares, attraktives, städtebauliches Element der Skyline von Linz. De Brücke vermittelt durch ihre Geometrie zwischen den Bauten und stellt sich gleichzeitig als ein städtebauliches, modernes Element im Gesamtensable dar.
Für das Tragwerk wurde eine einfache, effiziente und ökonomische Lösung gewählt. Ein Fachwerkträger dessen statische Höhe und Breite in der Mitte der Brücke durch die Geometrie logisch aufweitet. Aufgrund der Eigenschaften eines Fachwerkträgers als einfacher Balken zu wirken werden Zugkräfte an den Auflagern vermieden. Die statische Vorbeurteilung bewertet das Einbringen von Zug in die Bestands bzw. Neubau als äußerst kritisch und kostenaufwendig da Verankerungen gefordert wären. Die Grundgeometrie des Trägers und somit des Brückenvolumens ist denkbar einfach. Es ist eine spiegelsymmetrische Extrusion eines sich um 45 Grad drehenden Quadrats. Die Oberen wie die Unteren einfachen, planaren Flächen werden auf Grund der Logik, die die Geometrie vorgibt, zum oberen Sonnenschutz und unteren Verkleidung. Die seitlichen sich aufweitenden Flächen werden als Glasfassade ausgebildet. Die resultierende Geometrie löst somit die Frage der Fassadenaufteilung elegant und in geometrisch logischer Weise. Es bildet sich eine spannende, voll transparente Öffnung für den Nutzer als auch den Betrachter.
Die Verdrehung der Geometrie erreicht einen städtebaulich spannenden, eleganten und attraktiven Baukörper, der sich in Abhängigkeit vom Beobachterstandort ändert und mal weniger mal mehr Durchblick erlaubt. Horizontales Landmark und elegante Silhouette.
Partnerbüro: DKFS Architects, London.
The new bridge between the historic headquarter building of the client and the new office extension has to negotiate between two buildings and a context very diverse in style and formal reference. The bridge presents itself as a clear, attractive and elegant urban element in the skyline of Linz. The structural system of the bridge is simple and cost efficient. It is a trussed tube which widens in the centre to increase structural efficiency, while transfer of tension forces to the existing buildings is mitigated against as the bridge is a simple beam structure.
The base geometry is simple: a mirror-symmetrical extrusion of a square which rotates by 45 degrees. The resulting surfaces on the top and bottom of the geometry form the cladding on the underside and the roof protecting users from the sun and avoiding unwanted solar gain. The lateral widening surfaces become glass facades. The gradual opening of the lateral facedes enhances the experience of crossing the actual bridge which takes about 2 minutes at average walking speed. The user does not simply step out onto the bridge but the sides visually open gradually cumulating at the middle as a exciting viewing platform offering great views across the city and the valley. The structurally logical widening in plan contributes to the function of the central section as a viewing platform which allow the passer-by to stop and enjoy the views while not interfering with crossing users which will experience the facedes closing again before they enter the actual building. Assembly of the structure at the extremely spatially constrained site has been a considered design parameter from early on.
The bridge has been conceived to be delivered in three spliced sections joined on site and lifted with the facade installed where lifting weight permits. Actual works on site have been reduced to a minimum by the high degree of prefabrication. The splices are designed as barret style joints with an inner circular boss which is bolted up. Corrosion concerns could be overcome as the splices are on the inside of the envelope and remain visible from inside as an architectural aspect. The user can experience how the structure was put together. The opaque cladding is a straightforward insulated sandwich panel system fixed to a sub frame. The IGU elements, up to 1 metric tonne, are structurally bonded to minimize mullions and avoid protrusions.
The structure itself is a braced steel tube, the surface of which consists of 16 similar triangles. The cross-section is square at mid-span and a square rotated through 45 degrees at each end. Intermediate sections are 8‑sided. The lighting design and the actual geometry of the glazed section help the bridge to gain another subtle quality in the dark. The illuminated internal space visible through the triangulated facade planes seems to be floating emphasising the character of the bridge as a horizontal landmark with an elegant silhouette.
Partner: DKFS Architects, London.